Realizacja zadań
Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa – Piorytet 3
w Szkole Podstawowej w Racławiczkach
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych biblioteka Szkoły Podstawowej w Racławiczkach otrzymała w roku 2020 środki finansowe na zakup książek. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 289 woluminów wartości 5 000 zł.
Wśród uczniów szkoły, ich rodziców i nauczycieli przeprowadzono ankietę dotyczącą propozycji książek do zakupu. Powstała lista książek została skonsultowana z pracownikiem Gminnej Biblioteki Publicznej w Strzeleczkach oddział w Racławiczkach, a następnie poddana opinii przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Książki po dokładnej analizie ofert wydawniczych zakupiono w listopadzie 2020 roku.
Największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszą się tzw. nowości wydawnicze. Są wśród nich serie wydawnicze: książki z serii „Zaopiekuj się mną” - H. Webb, „Biuro detektywistyczne” - M. Widmark, „Nela mała reporterka” - Nela, „Zosia i jej ZOO” - A. Coob. Wśród chłopców dużym zainteresowaniem cieszy się seria wydawnicza „Franklin” - P. Bourgeois, „Magiczny domek na drzewie” - M. P. Osborne, „Scooby-Doo!” - J. Gelsey, „Złota kula” - H. Ożogowska.
Na rzecz szerzenia wiedzy i akceptacji osób niepełnosprawnych zakupiono także pozycje mówiące o radzeniu sobie z trudnymi emocjami jakie towarzyszą osobom niepełnosprawnym fizycznie, psychicznie i nieuleczalnie chorych. Ponadto uzupełniono księgozbiór o książki z dużymi literami, bogato ilustrowane ułatwiające naukę czytania, rozwijające zainteresowania uczniów np. książki z serii „Co warto wiedzieć o...” oraz książki na temat wartości w życiu, wychowaniu, bezpiecznym zachowaniu. Przykładowe tytuły: „Będę biegać”, „Cudowny chłopak”, „O wartościach, czyli Rady nie od parady”, „Wszystko o emocjach”. Wśród zakupionych książek znalazły się również lektury, np. Ł. Wierzbicki „Dziadek i niedźwiadek”, B. Prus „Katarynka”, L. Kołakowski „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”, R. Gościnny „Mikołajek”, E. Nowak „Pajączek na rowerze”, B. Kosmowska „Dziewczynka z parku”.
Cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele i pedagog szkolna zaangażowała się w realizację projektu. Zaplanowano szereg różnorodnych działań :
- konkursy:
- akcje czytelnicze:
W ramach współpracy z wydawnictwem Drugi Tom zorganizowano wystawę książek. W ramach tej współpracy w czasie przerw odbywał się kiermasz książek. Uczniowie mogli zapoznać się z nowościami wydawniczymi oraz doposażyć swoją domową biblioteczkę.
Pani pedagog przygotowała prezentację „Bajki terapeutyczne dla uczniów pierwszej klasy” w której wyjaśnia cel pisania takich bajek oraz przytoczyła kilka z nich.
- projekty edukacyjne:
- prezentacja dla rodziców:
- spektakle online:
Pedagog przesłała dzieciom i rodzicom linki do spektakli świątecznych i zaprosiła do ich wspólnego oglądania.
Podjęto współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Strzeleczkach oddział w Racławiczkach, Bibloteką Pedagogiczną w Opolu i Wojewódzką Biblioteką Publiczną w celu planowania zakupów, zdobycia informacji na temat gromadzonych materiałów, aby ich nie dublować, przekazanie listy planowanych zakupów - wymiany informacji o wydarzeniach i imprezach promujących czytelnictwo, wypożyczeń międzybibliotecznych.
Dostosowano pracę biblioteki szkolnej tak, aby umożliwić uczniom wypożyczenie książek na czas przerwy świątecznej i ferii zimowych.
Wnioski
Uczniowie chętniej korzystają z księgozbioru, gdy maja wpływ na jego budowanie. Tak różnorodnie doposażony księgozbiór pozwala ciekawie spędzić czas, dostarcza wiele pozytywnych doznań i rozbudza zainteresowania dzieci. Liczba wypożyczeń w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku nie zmniejszyła się pomimo przejścia na system zdalnego nauczania, co jest dużym sukcesem. Uważam, że udział w programie i zakup książkowych nowości czytelniczych miał tu decydujące znaczenie. Udział w programie dał możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach, projektach edukacyjnych, akcjach czytelniczych i konkursach. Program otworzył możliwości do nowych działań. Z uwagi na fakt, że szkoła funkcjonowała w zmienionych warunkach organizacyjnych związanych z trwającym stanem epidemii został zmodyfikowany planowany zakres działań związanych z promocją czytelnictwa. Realizacja zadań odbywała się online, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (dziennik elektroniczny, platforma Teams).
Zadania realizowane w ramach programu będą kontynuowane do końca roku szkolnego.
Pragnę podziękować wszystkim uczniom, rodzicom i pracownikom szkoły, którzy dostrzegli sens podjętych działań i włączyli się w ich realizację. Sądzę, że udało nam się przekonać dzieci, że czytanie rozwija ich wyobraźnię, poszerza wiedzę na temat ludzi i świata, wzbogaca słownictwo, a przede wszystkim, że książka to świetny towarzysz na jesienne i zimowe długie wieczory.
Bibliotekarz
Marzena Ficek
Zmieniony ( poniedziałek, 04 stycznia 2021 20:00 )